>
Вторник, 14.05.2024, 08:12

Вы вошли как Гость | Группа "Гости" | RSS
Главная | Каталог файлов | Мой профиль | Выход

Меню сайта

Категории раздела
Структура. Планы [10]
Материалы педсоветов, семинаров, тренингов [7]
Молодые специалисты [7]
Постоянно-действующий ППС [12]

Наш опрос
Оцените наш сайт
Всего ответов: 431

Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Форма входа

Головна » Файли » Методическая работа » Материалы педсоветов, семинаров, тренингов

Дидактичні основи реалізації компетентністно-орієнтованого навчання
[ Викачати з сервера (122.0 Kb) ] 27.03.2011, 19:13

ЕПІГРАФ

Перспективи розвитку суспільства, доля людства залежить від життєвої компетентності особистості, життя і діяльність якої проходять в цьому світі.

Відомо, що сучасна система освіти відзначається своєю орієнтованістю на всебічні знання. Це було і досі залишається предметом гордості багатьох із нас. При цьому не береться до уваги такий інтеграційний показник, як якість життя, що забезпечують собі і суспільству люди, підготовлені в тій чи іншій системі освіти.

            Компетентністно-орієнтована  освіта не зводиться до знаннєво орієнтованого компонента, а передбачає цілісний досвід розв’язання життєвих проблем, виконання ключових функцій, соціальних ролей. Знання при цьому виконують орієнтаційну роль.

            Ідея компетентністно-орієнтованої освіти – це одна з відповідей на соціальне замовлення. Розробці дидактичних  основ реалізації цього підходу передувало визначення поняття компетентності, її загальної структури як педагогічного явища. Характеристика компетентності видається складною і неоднозначною з таких причин:

            1. поруч вживаються поняття «компетенція» та «компетентність», причому як характеристики одного й того ж педагогічного явища, а як ви бачите, за визначенням А.Дахіна, А.Хуторського це відмінні речі

            2. різні дослідники по-різному трактують, тобто визначають це явище (Бондар, Дахін, Маркова, Овчарук, Пометун, Хуторський та ін.)

            3. за умови об’єктивно складної структури компетентності запропоновано підходи до виокремлення певних груп компетентностей.

            В таких умовах доцільно  користуватися офіційними освітянськими документами:

 Наказ МОНУ «Про запровадження 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти  «компетентність визначається як загальна здатність, яка базується на знаннях, вміннях, цінностях, нахилах, набутих завдяки навчанню».

            В державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти компетентність:

«… базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях»

 «… не зводиться тільки до знань і навичок, а належить до сфери складних умінь і якостей особистості»

 «…вміння – це компетенція в дії», логічно дійти висновку, що компетентність – складне утворення  і має складну структуру.

Виокремлюючи різні види компетентностей, А. Хуторський, наприклад, пропонує трирівневу ієрархію:

- Ключові

- Загально предметні

- Предметні

Різновид ключових компетентностей за Хуторським:

-         Ціннісно – смислова

-         Загальнокультурна

-         Навчально – пізнавальна

-         Інформаційна

-         Комунікативна

-         Соціально – трудова

-         Особистісного самовдосконалення

За визначенням ради Європи:

-         політичні та соціальні компетентності

-         пов’язані  з життям у полі культурному суспільстві

-         володіння усним та письмовим спілкуванням

-         з розвитком інформаційного суспільства

-         готовність і здатність учитися протягом життя

(Міжнародне дослідження «Визначення та відбір компетентностей) 1997-2003рр.

 А.Хуторський пропонує свою структуру для опису певних компетентностей

-        Назва

-        Тип у загальній ієрархії

-        Коло об’єктів, відносно яких вводиться компетентність

-        Соціально – практична значущість

-        Смислові орієнтації учня та особистісна значущість

-        Знання про коло реальних об’єктів

-        Уміння та навички

-        Способи діяльності

-        Досвід

-        Індикатори – приклади, зразки навчальних та контролюючих завдань з визначення ступеня (рівня) компетентності учня.

            Європейські експерти пропонують таку внутрішню структуру компетентності:

-        Знання

-        Пізнавальні навички

-        Практичні навички

-        Відношення

-        Емоції

-        Цінності та етика

-        Мотивація.

Множинність підходів до визначення структури компетентності та різнома-

ніття виокремлиних структурних компонентів не є випадковими. Розглядаючи запропоновані структури компетентності, слід зазначити, що всі вони передбачають наявність в цій структурі знань, використання яких повязують з компетентністю.

            Отже, знання як компонент компетентності мають відповідати певним вимогам і бути:

-         науковими (відповідати реальності,  провідним тенденціям розвитку науки)

-         глибокими (поверхневі знання не здатні забезпечити відповідного рівня компетентності)

-         міцними (втрачені знання не дозволять людині проявити свою компетентність)

-         систематичними (знання, приведені в систему, є готовими до використання)

-         різнобічними (володіння певним обсягом загальнокультурних, життєвих знань).

Компетентністно-орієнтована система пов’язана з розумінням динамічності знань, з посиленням самосстійності та активності людини, із залученням особистісної сфери в освітній процес. І це дає вихід на наступні елементи компетентності.

            Другим обов’язковим компонентом є діяльність, пов’язана, зокрема, з  використанням знань в конкретних ситуаціях – як стандартних, так і не стандартних, в яких відпрацьовуються уміння і навички, а вони в свою чергу акумулюються в досвід – життєвий або творчої  діяльності.

            Третій елемент компетентностіце комплекс особистісних якостей людини. Отже, компетентності забезпечується комплексним поєднанням усіх структурних компонентів – знань, діяльності, особистісних якостей, за умови не сформованості або  недостатнього рівня сформованості хоча б 1 компонента функціонування компетентності  унеможливлюється.

            Схематично компетентності можна передати схемою, яку ви бачите на слайді.

            Вони не тільки комплексно представляють компетентності, але й мають тісний зв'язок та вплив один на одного. Розглянемо, яким чином

 Знання   ---     діяльність

            Знання відображаються та проявляються в діяльності. Саме за результатами діяльності можна зясувати,  які знання має людина. Вплив діяльності на знання  неможливо перебільшити. Тільки  в процесі діяльності знання можуть бути отримані, осмислені, упорядковані. Тільки діяльність може бути індикатором набутих знань та стимулом до оволодіння новими.

 Діяльність    ---     особистісні якості.

            Тісний зв'язок між цими компонентами є очевидним. Цінності, потреби, мотиви людини є рушійною силою для конкретних актів її діяльності. Особистісні якості часом стимулюють, часом обмежують діяльність, але в кінцевому результаті зумовлюють здійснення певних вчинків. З іншого боку за  результатами діяльності можна зробити висновок про певні особистісні якості людини, бо останні проявляються в діяльності.

Знання     ---  особистісні якості.

            Об’єктивним  є взаємозв’язок та взаємовплив між цими компонентами структури компетентності. Знання можуть стимулювати розвиток особистісних якостей, збагачувати чи, навпаки, девальвувати цінності. Але слід визнати і зворотній зв’язок – від цінностей та потреб людини залежить спрямованість її знань та успішність оволодіння ними. Інакше кажучи, які в людини цінності, такі й знання вона набуває.

Повна версія документу

Презентація до семінару

Категорія: Материалы педсоветов, семинаров, тренингов | Додав: Admin
Переглядів: 1432 | Завантажень: 357 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Поиск



Календари на любой год - Календарь.Юрец.Ру

Праздники сегодня

Архив записей

Друзья сайта


Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтов - uCoz